Bewustwording

Niemand kiest er voor om zijn of haar gezondheid te verliezen. Wat is er aan de hand? Wat brengt je uit balans? En wat kun je zelf doen om je gezondheid te verbeteren?

In mijn consulten staat bewustwording centraal. Zorgen voor je gezondheid begint met aandacht geven aan wat er gebeurt in je geest en in je lichaam. Je lichaam en geest vormen tenslotte samen een geheel, en dat geheel ben jij.

Bewustwording van je gedachten en gewoonten.

Je bewust worden van ingesleten gedachtenpatronen en ongezonde gewoonten die je weerstand en energie aantasten, is de eerste stap op weg naar een betere energiebalans in je leven.

Ongezonde leefgewoonten ontstaan niet zomaar: ze zijn geworteld in gevoelens, denkbeelden en onbewuste overtuigingen, en liggen door herhaling verankert in onze hersenen. Gewoonten hebben een betekenis, ze voelen bekend en vertrouwd, je ‘woont’ er in – ook al zijn ze beschadigend voor je gezondheid. Je bewust worden van wat je doet en waarom, is een belangrijke stap om je leefgewoonten te kunnen gaan verbeteren.

Bewustwording van je lichaam.

Om goed te kunnen zorgen voor je gezondheid is het belangrijk je eigen lichaam beter te leren kennen. Je lichaam is geen ‘ding’ waarbinnen een ‘ik’ leeft – je lichaam, dat ben jij, dat is wat je ervaart als jezelf. 

Wanneer je gezondheid uit balans raakt, gaat je lichaam tegen je spreken. Eerst subtiel en daarna steeds duidelijker. Signalen die wijzen op een onbalans zijn:

  • vaak hoofdpijn hebben
  • buikpijn en spijsverteringsklachten
  • stijfheid, kramp en pijn in spieren
  • aanhoudende vermoeidheid
  • vaak koud hebben, veel zweten
  • een grotere vatbaarheid voor ziekten
  • innerlijke onrust, prikkelbaarheid

Door een ‘luisterend oor’ te ontwikkelen voor de signalen die je lichaam aangeeft, kun je de balans van je gezondheid tijdig helpen herstellen. Daarmee kun je het ontstaan of verergering van klachten voorkomen. 

Oefening is de sleutel tot verandering.

Je leefstijl, dus je manier van leven en zorgen voor jezelf veranderen, betekent dagelijkse gewoonten veranderen en dat is in het begin niet makkelijk. Het vraagt aandacht, inzet en oefenen, totdat een nieuwe, prettige en gezonde gewoonte is ontstaan. Doen en merken dat het werkt geeft motivatie!

Wanneer je denkt dat ik je kan helpen, nodig ik je uit voor een intake gesprek. Samen brengen we in kaart hoe het staat met je leefstijl, je eetgewoonten, je fysieke gezondheid en energie. We geven aandacht aan de onrust of onbalans die je voelt en staan stil bij de oorzaken van eventuele klachten of ziekte die zijn ontwikkeld. 

Aan de hand van De vijf cirkels van een gezonde leefstijl kijken we hoe jij beter kunt gaan zorgen voor je behoeften en waar je ondersteuning kunt gebruiken. Op basis hiervan maken we een concreet plan van aanpak.

De vijf cirkels van een gezonde leefstijl

Goede voeding en eetgewoonten – Voldoende vers, voedzaam en smakelijk eten vormt onze vitale kracht. Door gezond voedsel te eten en goede eetgewoonten aan te leren, verminderen klachten en de ziektelast van aandoeningen. Je lichaam komt tot rust, je weerstand verbetert en je energie neemt toe. Hoe kun jij beter gaan eten?

Rust – Op tijd rust nemen en zorgen voor voldoende slaap is geen overbodige luxe, maar een absolute noodzaak om je lichaam en geest de kans te geven te herstellen van inspanningen en weer energie op te bouwen. Wat is rust voor jou? Hoe kom je tot rust en hoe kun je ervoor zorgen dat je lichaam en geest kunnen kalmeren?

Bewegen – Sporten, wandelen, fietsen, rennen, dansen, zwemmen – voldoende bewegen is erg belangrijk om je gezondheid te versterken. Bewegen is ook goed om spanningen te verminderen. Meditatieve beweging als Qigong, Tai Chi of Yoga traint niet alleen het lichaam, maar kalmeert ook de geest. Op welke manier beweeg jij graag? Waar heb je plezier in? En hoe kun je dit een plek geven in je dagelijks leven?

Omgaan met stress – Beter leren omgaan met mentale en emotionele spanningen is onmisbaar om in balans te komen. Veel fysieke kwalen en aandoeningen zijn een gevolg van (chronische) stress. Wat is de oorzaak van je stress? En hoe ga je ermee om? Veel stressoren zitten tussen de oren. Onderschat de invloed van je gedachten niet: gedachten zijn krachtig en sturen je gevoelens en gedrag.

Zingeving – zelfwaardering – Een goede gezondheid is zelden een doel op zich; het gaat erom wat je dankzij je gezondheid kan doen in je leven. Wie ben je en waar wil je naartoe? Wat is voor jou van waarde in je leven?

Scroll to Top